З метою доступності особам з особливим фізичними потребами до правосуддя Ленінським районним судом м. Дніпропетровська вживаються відповідні заходи.
Наказом керівника апарату суду відповідальними собами за забезпечення прав осіб з обмеженими фізичними можливостями, громадян похилого віку, які потребують додаткової допомоги, та інших маломобільних груп населення під час звернення до суду було призначено:
старшого секретаря суду – Бондар Віталій Анатолійович, тел. (056) 720-94-02
Вхід до приміщення суду обладнаний пандусом та кнопкою виклику відповідальних за надання допомоги маломобільним групам населення осіб.
Крім того, на на веб-сайті суду розміщена інформація про порядок звернення до суду, роз’яснення щодо подачі документів, зразки процесуальних документів.
На першому поверсі приміщення суду розміщені інформаційні стенди з відомостями про розгляд справ та іншими відомостями, які необхідні для реалізації права на судовий захист.
В суді встановлено необхідне обладнання для проведення судових засідань в режимі відео-конференції. Також представники сторін можуть обмінюватись з судом документами в електронній формі.
Для зручності маломобільних груп населення розгляд справ проводиться в залах судового засідання, які розташовані на першому поверсі.
На оперативній нараді працівників суду проведено інструктаж щодо правил поведінки, надання допомоги та сприяння доступності до приміщення суду маломобільним групам населення та належного їх обслуговування, оскільки не тілки відповідальні за особи, але й усі працівники Ленінського районного суду м. Дніпропетровська повинні бути ознайомлені з рекомендаціями відносно спілкування з відвідувачами, які потребують допомоги.
На сьогодні важливо створювати сприятливі умови, які дадуть можливість особам з обмеженими фізичними можливостями ефективно реалізовувати свої права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя.
Рекомендації щодо правил поведінки під час спілкування та надання допомоги особам з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення
- Пропонуйте допомогу, якщо потрібно відкрити важкі двері.
- Запропонуйте допомогу, але почекайте, поки вона буде прийнята, і надайте цю допомогу дотримуючись його вказівок. Не нав’язуйте свою допомогу й не ображайтесь, якщо від Вашої пропозиції відмовляться. Будьте доброзичливі, будьте уважні та виявляйте підтримку.
- Під час розмови з особою з інвалідністю звертайтеся безпосередньо до нього, а не до супроводжуючого. Це дуже важко для людини, коли люди говорять не з ним, а з його помічником або перекладачем
- Якщо Ви не впевнені у тому, що саме Вам потрібно робити – спитайте.
- Ніколи не розмовляйте з ними зверхньо поблажливим тоном. Мало кому подобається, коли з ним поводяться як з дитиною, особливо з особами з інвалідністю. Коли ви говорите з особою, що має інвалідність, не використовуйте дитячу лексику, зменшувальні імена, більш гучний тон, ніж у середньому для розмови вголос, і не гладьте його по спині або голові. Ці речі дають зрозуміти, що ви думаєте, що він не здатний вас зрозуміти, і що ви прирівнює його до дитини. Використовуйте звичайний голос і словниковий запас, і говоріть з ним так само, як ви б говорили з кимось без інвалідності.
- Не використовуйте штампи або образливі терміни. Завжди будьте обережні з тим, що ви говорите. Завжди уникайте таких слів як хворий,покалічений, неповноцінний, глухонімий, каліка, і т.п., особливо поряд з інвалідами.
1. Правила спілкування з людьми, які мають мовленнєві вади:
- Не ігноруйте людей, яким важко говорити.
- Розмовляючи з людиною, яка має труднощі у спілкуванні, слухайте її уважно.
- Будьте терплячі, чекайте, коли людина, сама закінчить фразу.
- Не перебивайте і не виправляйте людину, в котрої є труднощі в мові, а також не закінчуйте думку замість неї.
- Починайте говорити тільки тоді, коли переконаєтеся, що ваш співрозмовник закінчив свою думку.
- Не намагайтеся прискорити розмову. Будьте готові до того, що розмова з людиною, яка має проблеми з мовою, займе у вас більше часу.
- Дивіться в обличчя співрозмовнику, підтримуйте візуальний контакт.
- Намагайтеся ставити запитання, які вимагають коротких відповідей або кивка головою.
- Не вдавайте, що зрозуміли, якщо чогось не дочули. Не соромтеся перепитати. Якщо вам знову не вдалося зрозуміти, попросіть вимовити слово у більш повільному темпі, можливо, по буквах, це допоможе людині зорієнтуватися, а вам – зрозуміти її.
- При проблемах у спілкуванні запитайте, чи не хоче ваш співрозмовник використовувати інший спосіб – написати, надрукувати.
2. Правила поведінки з людьми, які мають вади опорно-рухового апарату:
- Якщо Вашої допомоги потребує користувач візка, спочатку дізнайтесь у відвідувача про місце, до якого потрібно потрапити, а потім проінформуйте, що Ви збираєтесь довезти його.
- Якщо вам дозволили пересуватися візок, необхідно спочатку котити його повільно, оскільки візок швидко набирає швидкість, і несподіваний поштовх може призвести до втрати рівноваги.
- Коли Ви говорите з людиною, яка користується інвалідним візком або милицями, розташуйтеся так, щоб ваші очі та очі відвідувача були на одному рівні, тоді Вам буде легше розмовляти.
- Не нахиляйтесь і не спирайтесь на інвалідний візок чи на інший допоміжний засіб відвідувача.
- Дізнайтесь у відвідувача про потребу допомоги під час переміщення, при відкриванні дверей, але пам’ятайте, що він може виконувати ці функції самостійно.
- Залиште достатньо місця для тих, хто користується ходунками чи іншими допоміжними засобами під час ходи - не намагайтесь відібрати або схопити їх допоміжний засіб чи паличку.
- Якщо існують архітектурні бар'єри, попередьте про них, щоб відвідувач мав можливість приймати рішення заздалегідь.
- Пам'ятайте, що, як правило, у людей, що мають складнощі при пересуванні, немає проблем із зором, слухом і розумінням
3. Правила поведінки з людьми, які мають вади зору:
- Представте себе та інших присутніх осіб відвідувачу з вадами зору та поінформуйте про місце знаходження.
- Пропонуючи свою допомогу, спрямовуйте людину, не стискайте її руку, йдіть так, як ви зазвичай ходите. Не треба хапати сліпу людину і тягнути за собою.
- Якщо Ви супроводжуєте людину з обмеженим зором чи таку, що не бачить, Ви маєте дозволити їй взяти Вас за лікоть та йти поруч. Завжди коментуйте шлях і маршрут, яким Ви йдете. Наприклад, "За декілька кроків ми повернемо ліворуч" чи "Ми підходимо до сходів". Коли Ви досягли необхідного місця, повідомте людину про місце знаходження.
- Якщо ви збираєтеся читати незрячій людині, спочатку попередьте її про це. Говоріть звичним для вас голосом. Не пропускайте текст, якщо вас про це не просять.
- Якщо це важливий лист або документ, не потрібно для переконливості давати відчути його на дотик. При цьому не замінюйте читання переказом. Коли незрячий відвідувач повинен підписати документ, прочитайте його обов’язково повністю. Інвалідність не звільняє сліпу людину від відповідальності, передбаченої документом. Завжди звертайтеся безпосередньо до людини, навіть якщо вона вас не бачить, а не до її зрячого компаньйона.
- Не забувайте називати себе та співрозмовників, а також представляйте інших присутніх. Якщо ви хочете потиснути руку, скажіть про це.
- Коли ви пропонуєте незрячій людині сісти, не садіть її, а направте руку на спинку стільця або підлокітник. Не водіть рукою незрячого по поверхні предмета, а дайте йому можливість самому вільно до нього доторкнутися. Якщо вас попросити допомогти взяти якийсь предмет, не слід брати рукою сліпого відвідувача цей предмет.
- Не змушуйте вашого співрозмовника говорити в порожнечу: якщо ви переміщуєтеся, попередьте його про це.
- Якщо ви помітили, що незряча людина збилася з маршруту, не керуйте її рухом на відстані, а підійдіть і допоможіть вибратися на потрібний шлях.
4. Правила поведінки з людьми, які мають вади слуху:
- Існує кілька типів і ступенів глухоти. Відповідно, існує багато способів спілкування з людьми, які погано чують. Якщо ви не знаєте, якому віддати перевагу, запитайте у них. Деякі люди можуть чути. Але сприймають окремі звуки неправильно. У цьому випадку говоріть голосно і чітко. Деколи знадобиться лише знизити висоту голосу, тому що людина втратила здатність сприймати високі частоти.
- Розмовляючи з людиною, в якої поганий слух, дивіться прямо на неї, кажіть чітко, хоча майте на увазі, що не всі люди, які погано чують, можуть читати по губах. Не ставайте так, щоб обличчя опинялося в тіні, не загороджуйте його руками, волоссям, шапкою з козирком. Ваш співрозмовник повинен мати можливість стежити за губами та виразом вашого обличчя.
- Щоб привернути увагу людини, яка погано чує, назвіть її на ім’я. Якщо відповіді немає, можна злегка торкнутися людини або ж помахати рукою.
- Говоріть виразно і рівно. Не потрібно надмірно підкреслювати щось. Кричати, особливо у вухо, теж не варто.
- Якщо вас просять повторити щось, спробуйте перефразувати свою пропозицію. Використовуйте жести.
- Переконайтеся, що вас зрозуміли. Не соромтеся запитати, чи зрозумів Вас співрозмовник.
- При труднощах в усному спілкуванні запитайте, чи не буде простіше листуватися.
- Не всі люди, які погано чують, можуть читати по губах. Вам найкраще запитати про це при першій зустрічі. Якщо ваш співрозмовник володіє такими навичками, потрібно дотримуватися кількох важливих правил:
- а) пам’ятайте, що тільки три з десяти слів добре прочитуються;
- б) потрібно дивитися в обличчя співрозмовнику, говорити виразно і повільно, використовувати прості фрази, уникати несуттєвих слів;
- в)якщо ви хочете пояснити або підкреслити зміст сказаного, потрібно використовувати вираз обличчя, жести, рухи тіла.
5. Правила поведінки з людьми, які мають вади розумового розвитку:
- Ставтесь до людей як до особистостей, відповідальних дорослих, і не робіть висновків, що вони нічого не можуть робити.
- Будьте терплячими та будьте готові пояснити інформацію більш, ніж один раз.
- Намагайтесь не використовувати складних речень.
- Пам’ятайте, що деякі люди з затримкою розумового розвитку віддають перевагу дотриманню певних правил чи порядку. Наприклад, люди з аутизмом.
- Звертайтеся напряму до людини.
- Якщо це необхідно, використовуйте ілюстрації та фотографії для підтримання Вашої думки.
- Висловлюйтеся чітко і по справі.
- Намагайтеся не використовувати кліше та ідіом, якщо Ви не впевнені, що людина їх знає та зможе зрозуміти.
- Спілкуючись з людьми із затримкою розвитку, порушуйте ті ж самі теми, які Ви обговорюєте з іншими людьми.
6. Правила поведінки з людьми, які мають порушення психіки:
- Необхідно пам’ятати, що порушення психіки – це не те саме, що проблеми в розвитку. Люди з психічними проблемами переживають емоційні розлади, що ускладнюють їхнє життя. У них свій особливий і мінливий погляд на світ.
- Поводьтеся з людьми, які мають порушення психіки, як з особистостями. Не можна робити передчасних висновків на підставі досвіду спілкування з іншими людьми, котрі мають аналогічні порушення психіки.
- Не слід думати, що люди з порушеннями психіки більше, ніж інші, схильні до насильства. Це міф. Якщо ви доброзичливі, вони будуть почуватися спокійно.
- Невідповідає дійсності й те, що люди з порушеннями психіки мають проблеми з розумінням, або рівень інтелекту в них нижчий, ніж у більшості людей.
- Якщо людина, котра має порушення психіки, засмучена, запитайте її спокійно, що Ви можете зробити, щоб допомогти їй.
- Не розмовляйте різко з людиною, яка має порушення психіки, навіть якщо у вас є для цього підстави.
Фотозвіт відносно доступності приміщення суду для маломобільних груп населення
Вхід на територію суду з прилеглим майданчиком для паркування
Вхід до будівлі суду
Пантус для маломобільних груп населення
Всі таблички обладнані шрифтом Браеля
Кнопка виклику відповідального співробітника суду
Вхідна група дверей до будівлі суду
Коридор
Вхід до залу засідання